Opera
Traviata, operă în patru acte de Giuseppe Verdi
Dirijor – Denis Ceausov
Legendara operă a lui Giuseppe Verdi spune o poveste despre dragoste și ură, viață și moarte, inocență și păcat. Spectacolul se construiește pe aceste contradicții, ca de altfel, și chipul eroinei principale – Violeta Valerie. Acțiunea care se desfășoară în scenă însă, pare să încerce în mod constant să conteste numele operei: "La traviata", care în italiană înseamnă "decăzută, păcătoasă". Cu trupul măcinat de o boală incurabilă, curtezana tinde spre o dragoste curată și luminoasă. Simplitatea şi sinceritatea care răzbat în muzica compozitorului italian, ne fac să ne apropiem cu dragoste de ea şi să ne deschidem sufletele pentru a distinge cum au plâns şi cum s-au bucurat personaje profund umane, realist conturate. Autenticitatea sentimentelor lor este convingătoare. "Traviata" rămâne în continuare una dintre cele mai cântate și mai aclamate opere din istoria muzicii universale.
Denumirea originală: La Traviata
Libretul: Francesco Maria Piave
După romanul "Dama cu Camelii" de Alexandre Dumas - fiul
Conducerea muzicală: Alfred Gherșfeld
Regizor: Eleonora Constantinov, Artist al Poporului
Scenografia: Veaceslav Ocunev
Costume: Irina Press, Maestru în Artă
Coregrafia: Eugen Gîrneţ, Maestru în Artă
Premiera mondială: 6 martie 1853, la Teatrul La Venice din Veneţia.
Premiera la Chişinău: 12 octombrie 1962, la Teatrul Moldovenesc de Stat de Operă şi Balet.
Premiera versiunii curente: 30 decembrie 1978, la Teatrul Moldovenesc de Stat de Operă şi Balet.
Opera se prezintă în limba italiană
Subtitrare în limba română
Durata spectacolului: 3h(3 pauze)
Acţiunea are loc la Paris şi în suburbiile lui, la mijlocul secolului al XIX-lea
ACTUL I
În apartamentul său luxos din Paris, Violetta Valery dă o petrecere, la care iau parte prietenii şi admiratorii ei. Unul dintre aceştia i-l prezintă pe tânărul Alfredo Germont, care toastează pentru dragoste şi fericire, iar cântul lui este reluat de întreaga asistenţă. Subjugat de farmecul Violettei, Alfredo îi mărturiseşte dragostea care s-a aprins în sufletul lui şi dorinţa sinceră de a fi alături de ea pentru totdeauna. Obținând o întâlnire pentru a doua zi, Alfredo pleacă. După plecarea lui, Violetta îşi simte sufletul tulburat de un simțământ nou, straniu, în care îi este teamă să creadă şi pe care încearcă să-l gonească.
ACTUL II
Violetta şi Alfredo sunt deja de trei luni împreună şi s-au retras într-o casă la ţară pentru a evada de agitaţia oraşului. Aici ei sunt fericiţi şi liberi să-şi trăiască dragostea, departe de petreceri mondene. Alfredo descoperă însă că şederea lor în această casă este foarte costisitoare. El află că iubita lui îşi vinde pe ascuns bijuteriile pentru a le asigura traiul şi, supărat că nu se gândise la acest aspect al relaţiei lor, decide să plece la Paris pentru a face rost de bani. În lipsa lui, Violetta, care renunţase la viaţa mondenă de până atunci, primeşte o invitaţie la serata dată de Flora Bervoix, vechea ei prietenă. Vizita neaşteptată a bătrânului Germont, tatăl lui Alfredo, va schimba cursul vieţii fericite, în care Violetta îşi pusese toată speranţa. Acesta îi cere să renunţe la fiul său. La început, Violetta refuză, însă află că Alfredo are o soră care urmează să se căsătorească, iar logodnicul acesteia nu ar accepta niciodată să facă alianţă cu o familie căzută în dizgraţie. Violetta înţelege că statutul său de curtezană şi relaţia ei cu Alfredo ar compromite viaţa tinerei. Îndurerată, ea decide să renunţe la Alfredo şi îl roagă pe Germont să-i promită că, după ce ea va muri, îi va explica fiului său motivul pentru care ea, acum, îl părăseşte.
După plecarea bătrânului, care o sărută părinteşte şi cu recunoştinţă, Violetta îi scrie o scrisoare de adio iubitului său. Apare însă Alfredo, care-i surprinde agitaţia şi lacrimile, pe care el nu şi le explică. Violetta pleacă şi abia după aceea, din scrisoare, el află că ea nu va mai reveni niciodată. Disperarea îi este alinată de prezenţa tatălui său, care încearcă să-l consoleze, fără a-i spune adevărul. Dragostea şi ura se amestecă în sufletul lui Alfredo, care jură să se răzbune.
ACTUL III
În salonul elegant al Florei Bervoix, invitaţii se distrează la mesele de joc sau privind dansurile unui grup de ţigani. Apare Alfredo şi, curând, și Violetta, la braţul baronului Douphol. Câștigând la jocul de cărţi, Alfredo face câteva remarci sentenţioase în legătură cu lipsa de noroc în dragoste, menite să-l jignească pe însoţitorul Violettei. Ea îl roagă să nu provoace un duel şi să încerce a o uita. Furios şi întărâtat, Alfredo găseşte prilejul de a o jigni şi umili pe femeia care-i înşelase dragostea: în faţa tuturor oaspeţilor, Alfredo aruncă la picioarele Violettei banii pe care-i câștigase în acea seară la joc. Insulta neaşteptată amplifică suferinţa tinerei femei, care, aproape leşinată, este sprijinită şi apărată de prieteni.
ACTUL IV
În dormitorul ei, Violetta, suferindă de plămâni (boală pe care o avea mai demult), îşi simte sfârșitul aproape. Medicul o încurajează, încercând să-i redea speranţa de însănătoşire, dar îi mărturiseşte credincioasei Annina că Violetta mai are doar câteva ore de trăit. Recitind scrisoarea de la bătrânul Germont, care o anunţă că Alfredo, ştiind acum adevărul, era în drum spre ea, Violetta încearcă să-şi adune toate puterile pentru a trăi. Gândul că-l va revedea îi luminează ultimele clipe ale vieţii. Privindu-se în oglindă, Violetta îşi dă seama că orice speranţă este pierdută. Alfredo soseşte şi, îmbrăţişaţi, tinerii îşi fac planuri pentru viitor, hotărând să părăsească împreună Parisul. Fericirea îi dă pentru o clipă aripi sărmanei Violetta, care se stinge apoi sub raza binefăcătoare a visului, spre care a năzuit toată viaţa.
Important! În legătură cu decizia Comisiei Naționale Extraordinare pentru Sănătate Publică de a institui stare de urgență în sănătate, ca urmare a degradării situației pandemice, administrația Teatrului Național de Operă și Balet ”Maria Bieșu” vă anunță că începând cu 11 septembrie, publicul cu vârsta de peste 18 ani va avea acces la evenimentele desfășurate în incinta TNOB în baza următoarelor acte confirmative: 1. prezentarea certificatului de vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 cu schema completă de vaccinare (pe suport de hârtie sau în format digital). Dovada imunizării este valabilă dacă au trecut cel puţin 14 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare; sau 2. prezentarea rezultatului negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV- 2 nu mai vechi de 48 de ore (pe suport de hârtie sau în format digital); sau 3. prezentarea concluziei medicale confirmative în cazul persoanelor care au suportat COVID-19, în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi (6 luni), sau un act confirmativ de prezenţă a anticorpilor anti-COVID- 19. Actul confirmativ este valabil pe durata a 90 zile de la data efectuării investigaţiei.
Biletele pot fi achiziţionate direct la casa de bilete a teatrului sau prin intermediul Mticket.md și afisha.md. Vă rugăm să verificați informațiile de pe bilet în momentul achiziționării. *Prin achiziţionarea biletului, cumpărătorul se obligă să accepte şi să respecte următoarele precizări. Biletul poate fi schimbat sau returnat în următoarele situaţii: amânarea sau anularea spectacolului, informarea incorectă a publicului pe site-ul oficial sau pe contul de Facebook al TNOB. Neprezentarea la ora indicată pe bilet, nu dă dreptul la returnarea costului biletului sau la utilizarea sa la o reprezentaţie ulterioară. *Accesul în sală este permis până la ora de începere a reprezentaţiei. După această oră accesul se face doar la pauză sau în cazul în care sunt locuri libere la balcon. *În timpul spectacolului, este interzisă folosirea telefoanelor mobile, a aparatelor fotografiat, sau a celor de înregistrare audio/video. *Pentru asigurarea confortului spectatorilor din sala de spectacole, nu este permis accesul copiilor sub vârsta de 7 ani la reprezentaţiile TNOB.